Op welke zoekwoorden wordt jouw website gevonden?

Not provided zoekwoorden, ben jij ze al eens tegen gekomen? Als je gebruik maakt van Google Analytics dan wil je waarschijnlijk wel weten op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt. Dat kun je terug vinden in Google Analytics, maar je zit dan bovenaan Not provided staan. Waar kun je dan wel de zoekwoorden vinden?

Not provided zoekwoorden

Vroeger, ja voor 2012, toonde Google nog alle zoekwoorden van bezoekers in je Google Analytics. Google doet dit alleen niet meer naar eigen zeggen om de privacy van de bezoekers te kunnen waarborgen. Overigens als je een Google Adwords campagne draait dan worden wel alle zoekwoorden weergegeven. Beetje vreemd, vinden wij ook.

Not provided zoekwoorden

Anyway de not provided woorden zijn heel vervelend. Je kunt namelijk niet weten op welke woorden je website gevonden wordt. Hierdoor krijg je geen goed beeld of je goed bezig bent met je website en of je misschien voor bepaalde woorden wel nieuwe artikelen moet schrijven.

Hoe kom je aan deze informatie?Log in op je Google Analytics en surf naar: Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen > Selecteer Organic Search

Maak gebruik van bestemmingspagina’s

Om de not provided woorden een beetje te omzeilen kun je gebruik maken van de bestemmingspagina’s in je Analytics. Met de bestemmingspagina’s kun je er achter komen op welke pagina’s komen nadat ze gebruik maken van de zoekmachines. Op deze manier krijg je een klein idee in welke onderwerpen je bezoekers het meeste geintresseerd zijn.

Bestemmingspagina's Google Analytics

Hoe kom je aan deze informatie? Log in op je Google Analytics en surf naar: Gedrag > Site-inhoud > Bestemmingspagina’s.

Zoekwoorden via Google Webmastertools

Wil je weten hoe je wordt gevonden in de zoekresultaten, maak dan gebruik van Google Webmastertools. In dit artikel schreef ik hoe je de sitemap aan Google Webmastertools kunt toevoegen. Vervolgens wordt je website sneller geïndexeerd in Google en krijg je een beter overzicht van hoe je website gevonden wordt.

Via Webmastertools krijg je inzicht in het aantal vertoningen, CTR percentage en het aantal klikken. Deze belangrijke informatie krijg je voor alle zoekwoorden uit Google. Het enigste wat Google niet doet is de recentste dagen laten zien. Google toont de resultaten van ongeveer vier dagen geleden. Hiermee wordt toch de privacy van bezoekers gewaarborgd.

Zoekanalyse Webmastertools

Waar vind je deze informatie? Log in bij Google Webmastertools en surf naar:  Zoekverkeer > Zoekanalyse.

Gaaf hė? Maak jij al gebruik van deze tool?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.