Google Analytics is een gratis tool van Google. Je kunt met Google Analytics bijhouden waar je bezoekers vandaan komen en hoelang ze op je website blijven. Deze informatie is erg belangrijk voor het analyseren van je website succes.
Wat kun je allemaal meten met Google Analytics?
Als je eenmaal Google Analytics hebt aangemaakt en geactiveerd op je website dan kun je na één dag al kijken naar je resultaten.
Hoeveel bezoekers heb je ontvangen?
Google Analytics houdt het aantal bezoekers van je website bij. Hierin maakt Google onderscheid tussen het aantal sessies en het aantal gebruikers. Als je wilt weten hoeveel unieke gebruikers jouw website de afgelopen maand heeft ontvangen moet je kijken naar het aantal gebruikers.
Het aantal gebruikers zijn het aantal unieke website bezoeken. Dit is één van de belangrijkste meetelementen van het succes van je website. Met deze statistiek kun je namelijk beoordelen of je website over de verloop van tijd meer bezoekers krijgt op je website.
Waar komen je bezoeker vandaan?
Met Google Analytics kun je ook bijhouden waar jouw bezoekers vandaan komen. Komen je bezoekers via direct verkeer op je website of via een verwijzende website. Deze statistiek kun je in Google Analytics inzien bij Acquisite > Alle verkeer > Kanalen.
Je kunt dan bijhouden of jouw bezoekers via organische zoekopdrachten op je website komen of via social media verkeer. Google Analytics maakt onderscheid tussen de volgende kanalen:
- Organisch verkeer
- Referral
- Direct
- Social
Hoelang blijven je bezoekers op je website?
Google Analytics meet ook hoelang je bezoekers op je website blijven. Daarnaast wordt ook bijgehouden wanneer jouw website een piekmoment heeft in het aantal bezoekers. Het voordeel van een piekmoment is dat je daarmee iets kunt gaan doen. Je kunt op dat moment automatisch nieuwe content gaan publiceren of je kunt op dat tijdstip bijvoorbeeld een nieuwe video uploaden naar je website.
Op welke pagina komen je bezoekers binnen?
In de statistieken van Google kun je ook bijhouden op welke pagina je bezoekers binnen komen. Hiermee kun je analyseren welke pagina’s de meest bezochte pagina’s van je website zijn. Vaak zijn dat berichten of pagina’s waarvan je helemaal niet had verwacht dat die goed scoren bij je publiek.
Vervolgens kun je op deze pagina’s unieke elementen toevoegen die ervoor zorgen dat je bezoekers nog langer op je website blijven. Of je kiest voor de mogelijkheid van een pop-up. Hiermee zorg je ervoor dat je bezoekers hun naam en e-mailadres achter laten zodat je ze later nog een keer kunt bereiken.
Welke pagina’s bekijken mijn bezoekers?
Google houdt ook van alle bezoekers bij welke pagina’s worden bekeken. Deze gegevens vind je terug bij Gedrag > Site inhoud > Alle pagina’s. Je ziet dan alle pagina’s die zijn bekeken door jouw bezoekers in de afgelopen dagen. Vervolgens kun je deze grafiek gaan vergelijken met een andere periode om te analyseren of er nu nieuwe trends zijn op je website.
We gaan er vanuit dat je nu overtuigd bent dat je wel gebruik moet gaan maken van Google Analytics. Hieronder lees je hoe je Google Analytics kunt gaan toevoegen aan je website.
Hoe Google Analytics gebruiken op je WordPress website?
Voordat je Google Analytics kunt installeren moet je eerst een account aanmaken bij Google Analytics. Hierbij gaan we er vanuit dat je al wel een Google account hebt, maar nog geen Google Analytics.
Stap 1: aanmelden bij Google Analytics
Allereerst moet je jezelf aanmelden bij Google Analytics. Dat die je op de Google analytics aanmeld pagina.
Stap 2: Starten met Google Analytics
Vervolgens zie je ergens op je beeldscherm een knop met de tekst starten met Google Analytics. Je website aanmelden bij Google Analytics. Mocht deze knop er niet staan en je hebt jezelf wel aangemeld. Ga dan even opnieuw naar Google en zoek op Google Analytics. Vervolgens herhaal je stap 1 en dan kom je als het goed is direct op de inlogpagina / dashboard van Google Analytics.
Stap 3: Je gaat een website account aanmaken
Als je eenmaal bent ingelogd en je wilt een nieuw account aanmaken dan zie je onderstaande stappen. Je kunt kiezen uit een website of uit een mobiele app. In dit voorbeeld gaan we Google Analytics installeren voor een nieuwe website.
Hierbij moet je een accountnaam opgeven en een websitenaam en natuurlijk de website-URL.
Daarnaast moet je ook nog aangeven in welke branchecategorie je website onderverdeeld kan worden en in welke Tijdzone je jouw rapportage wilt opbouwen.
Als je deze stappen allemaal correct hebt doornomen dan krijg je een trackingcode te zien.
Stap 4: trackingcode installeren op je WordPress website
Je hebt nu je website toegevoegd aan Google Analytics en kunt bijna beginnen met het analyseren van je bezoekers. Het enigste wat je nog moet doen is de trackingcode toevoegen aan je website. Hiervoor kun je gebruik maken van een plugin. Wij gebruiken vaak de plugin van Yoast.
In bovenstaande code staat een tracking-ID. Dit ID begint altijd met UA- vervolgd door 8 cijfers en -1.
Die laatste 1 is afhankelijk van het aantal accounts dat je hebt geactiveerd op je account. Als je start met 1 account dan staat er achter je tracking ID een 1. Heb je al vier accounts dan krijg je achter je tracking id een 5.
Deze tracking code moet je toevoegen aan de instellingen van de plugin die je hebt gedownload. Vervolgens klik je op installeren en vervolgens kun je jouw bezoekersaantallen bijhouden in Google Analytics.
Heb je nog vragen over hoe je jouw bezoekersaantallen kunt bijhouden? Laat vrijblijvend een reactie achter onder dit artikel. Wij helpen je graag verder met het analyseren van jouw bezoekers.