Het is belangrijk dat je op een juiste manier je doelgroep bepaalt. Als je eenmaal je doelgroep hebt bepaald dan wil je ook je omzet doelen bepalen. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn als volgt.
- Hoeveel omzet wil je maken per jaar?
- Hoeveel nieuwe consumenten heb je nodig elk jaar?
Wat is je omzetdoel per jaar?
Bepaal een realistisch omzetdoel voor jou als bedrijf. Hoeveel geld wil je per jaar verdienen. Wil je minimaal 50.000 euro omzetten of wil je 100.000 euro omzetten?
Dat is een vraag die je jezelf moet stellen om te bepalen hoeveel je wilt verdienen. Belangrijk is dat je rekening houdt met je winstpercentage. Omzet is natuurlijk nog geen directe winst uit je onderneming.
Als je online producten verkoopt via een Membership website dan kan je winst soms wel 95% of meer zijn per product. Kies je voor een fysiek product wat je moet laten maken dan is je winst vaak niet meer dan 50%. Houd hiermee rekening als je jou omzetdoel bepaalt voor het nieuwe jaar.
Bereken het aantal sales per jaar
Bereken het aantal verkopen dat je moet maken om 50.000 euro te verdienen. Allereest moet je kijken naar de prijsstelling van je producten. Verkoop je producten voor een lage prijs of verkoop je producten voor een hoge prijs. Hoe lager je prijs is hoe meer verkopen je i een jaar moet maken.
Laten we uitgaan van het voorbeeld van 50.000 euro omzet per jaar.
Als je producten verkoopt van 37 euro zul je in totaal 1332 verkopen per jaar moeten maken.
[av_table purpose=’pricing’ pricing_table_design=’avia_pricing_default’ pricing_hidden_cells=” caption=” responsive_styling=’avia_responsive_table’] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Verkoopprijs[/av_cell][av_cell col_style=”]Sales / Jaar[/av_cell][av_cell col_style=”]Sales / Maand[/av_cell][av_cell col_style=”]Sales / Dag[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]€ 37[/av_cell][av_cell col_style=”]1.352[/av_cell][av_cell col_style=”]113[/av_cell][av_cell col_style=”]4 [/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]€ 75[/av_cell][av_cell col_style=”]667[/av_cell][av_cell col_style=”]56[/av_cell][av_cell col_style=”]2[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]€ 100[/av_cell][av_cell col_style=”]500[/av_cell][av_cell col_style=”]42[/av_cell][av_cell col_style=”]1,5[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]€ 1,000[/av_cell][av_cell col_style=”]50[/av_cell][av_cell col_style=”]5[/av_cell][av_cell col_style=”]0,2[/av_cell][/av_row] [/av_table]Nu heb je berekent hoeveel sales je per dag moet maken om je omzetdoel te behalen. Nu moet je nog een tabel maken met het aantal verwachtte bezoekers om je omzetdoelstelling te kunnen behalen.
Bereken je bezoekersaantallen
Je moet een zogenaamde conversieratio opstellen. Een conversieratio is niks anders dan een verwacht percentage van je aantal bezoekers die een conversie oplevert. Kies je voor een conversieratio van 2% dan verwacht je dat van de 100 bezoekers 2 bezoekers iets zullen aankopen.
Het beste kun je starten met een realistisch conversieratio van 1%. Als we uitgaan van een verkoopprijs van 75 euro van je product dan krijg je onderstaande tabel.
Bij 75 euro per maand heb je in totaal 57 sales elke maand nodig. Met een conversieratio van 1% betekent dit dat je in totaal elke maand 5700 unieke bezoekers nodig hebt op je website.
[av_table purpose=’pricing’ pricing_table_design=’avia_pricing_default’ pricing_hidden_cells=” caption=” responsive_styling=’avia_responsive_table’] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Aantal Sales[/av_cell][av_cell col_style=”]Conversieratio[/av_cell][av_cell col_style=”]Bezoekers[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]57[/av_cell][av_cell col_style=”]0,1%[/av_cell][av_cell col_style=”]57.000[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]57[/av_cell][av_cell col_style=”]0,5%[/av_cell][av_cell col_style=”]11.400[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]57[/av_cell][av_cell col_style=”]1%[/av_cell][av_cell col_style=”]5.700[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]57[/av_cell][av_cell col_style=”]1,5%[/av_cell][av_cell col_style=”]3.800[/av_cell][/av_row] [/av_table]Wat je waarschijnlijk wel opvalt is dat ik gebruik maak van één prijs. In de internet marketing is het verstandig om je eerst te focussen op één product. Zodra dat product goed is kun je een nieuw product gaan maken. Ga je te snel meerdere producten maken dan zul je zien dat je uiteindelijk minder verkopen zult realiseren.