Upselling vs Cross-selling – Wat is het verschil?

De verkoopwaarde van je bezoeker verdubbelen of verdriedubbelen. Kan dat? Ja! Je kunt de verkoopwaarde van je bezoekers op je website met een paar eenvoudige tools verdubbelen. 

Allereerst moet je een lijst maken met alle producten die je kunt aanbieden. Vervolgens moet je deze producten van laag naar hoog in een lijst plaatsen. Elke business moet meerdere start producten hebben om klanten warm te maken voor jou bedrijf. Maar het moet ook duurdere producten aanbieden om de klant warm te houden.

Een klant die al een keer een product bij jou heeft gekocht, koop veel sneller een nieuw en duurder product dan een klant die jou helemaal niet kent.

Florentina Yoga productenlijst voorbeeld

[av_table purpose=’pricing’ pricing_table_design=’avia_pricing_default’ pricing_hidden_cells=” caption=” responsive_styling=’avia_responsive_table’] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Producttype[/av_cell][av_cell col_style=”]Prijs[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Challenge[/av_cell][av_cell col_style=”]Gratis[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Abonnement[/av_cell][av_cell col_style=”]€ 120 per jaar[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Coaching (starter)[/av_cell][av_cell col_style=”]€ 50 per maand[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Coaching (premium)[/av_cell][av_cell col_style=”]€ 250 per maand[/av_cell][/av_row] [av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Coaching (gold)[/av_cell][av_cell col_style=”]€ 997 eenmalig[/av_cell][/av_row] [/av_table]

Als je kijkt naar bovenstaande productenlijst dan kan hier zeker nog wat aan verbeterd worden. Er moet bijvoorbeeld een low end product aan worden toegevoegd. Dit product kan een starters abonnement van € 1,- zijn van 1 maand. Of het kan een op zichzelf staande cursus zijn.

Deze producten kunnen als upsell of crosssell worden verkocht.

Upselling vs Cross-selling

Upselling is niks meer dan het verkopen van een duurder product aan de klant. Als een klant bijvoorbeeld een jaar abonnement yoga trainingen afneemt bij Florentina Yoga dan kun je de klant op de vervolgpagina ook een starters coaching training aanbieden van 50 euro per maand. De klant heeft op dat moment de bankpas nog in de hand van de eerste betaling. De klant is in de zogenaamde koopmodus en is dan gemakkelijker over te halen om ook nog een extra product aan te kopen.

Cross-selling is het verkopen van extra producten gedurende het bestelproces. Als de klant bijvoorbeeld kiest voor het jaar abonnement van Yoga dan kun je de klant op de betaalpagina ook de mogelijkheid bieden om een yogamat aan te laten kopen. Dit is dan een extra verkoop dat je maakt aan een klant. Je weet dat die klant geintresseerd is in Yoga. Daarom kun je de klant eventueel overhalen om een extra product aan te lopen.

Let op bij cross-selling dat je de klant niet te veel afleid tijdens het betaalproces. De klant moet niet het gevoel krijgen dat het producten moet aankopen. Of dat het door het grote aanbod het verschil niet meer ziet tussen de verschillende producten en diensten.

Back-end selling

Als je eenmaal een nieuwe klant hebt toegevoegd aan je klantenlijst dan kun je deze vervolgens op de hoogte houden met nieuwe aanbiedingen of producten via e-mail. Via de e-mail of een follow-up telefoon kun je de klant persoonlijk benaderen en vragen of hij interesse heeft in een nieuw product waarmee zijn problemen nog beter opgelost kunnen worden.

WooCommerce biedt standaard de optie op cross-selling en upselling toe te voegen aan je webshop. Mocht je nu vragen hebben over deze twee methodes van verkopen aan bestaande en toekomstige klanten laat dan hieronder een reactie achter. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.