Inzicht krijgen in het zoekgedrag van je bezoekers op je blog

Zoekgedrag van je bezoekers analyseren op je eigen website? Je kunt nu met Google Analytics de zoekopdrachten van je bezoekers bekijken op je website met twee handige tools.

Zoekgedrag bezoekers bekijken in Google Analytics

Wanneer je gebruik maakt van een zoekvenster op je WordPress website dan kun je het zoekgedrag van je bezoekers eenvoudig analyseren in je Google Analytics account. Het zoekvenster maakt namelijk standaard gebruik van een vaste variabele om het zoekgedrag te analyseren. WordPress maakt bijna altijd gebruik van de variabele ?s=.

  • Controleer of jou blog gebruik maakt van de ?s= variabele. Dit doe je door een zoekopdracht in te vullen in je zoekvenster op je website. Op mijn website ben ik gaan zoeken naar “Facebook” dit zorge voor deze URL: https://www.supersnelonline.nl/?s=facebook
  • Elke zoekopdracht op mijn website analyseert mijn website en koppelt die zoekopdracht aan de drie tekens ?s=. Controleer of jou blog ook deze tekens gebruikt.

Vervolgens weet je dat je in je Google Analytics account moet gaan zoeken naar ?s=. Dit doe je in het venster gedrag op je Google Analytics account.

  • Login bij Google Analytics en ga naar: Gedrag > Site inhoud > Alle pagina’s.
  • Rechtsboven kun je in het zoekvenster iets opgeven. Zoek naar ?s=.

Zoekanalyse website

Vervolgens zie je een venster met alle URL’s met het specifieke element ?s=. Dit zijn de zoekopdrachten die je gebruikers hebben uitgevoerd. Mocht je nu geen overzicht krijgen dan kan het zijn dat je Google Analytics account staat op de afgelopen 30 dagen. Het kan zijn dat je bezoekers de afgelopen 30 dagen geen zoekopdrachten hebben uitgevoerd. Je kunt het dan uitbreiden naar een langere periode.

Zoekopdrachten bij houden met GA

Google Analytics heeft ook standaard een optie waarmee je de zoekopdrachten kunt bijhouden. Deze optie moet je dan wel eerst aanzetten in het beheerders gedeelte van Google Analytics. Volg hiervoor onderstaande stappen en Google Analytics houdt standaard je zoekopdrachten bij op je website.

  • Login bij Google Analytics
  • Ga naar: Beheerder > Weergave > Instellingen Weergave > “Instellingen voor Site Search”
  • Zet de Site Search bijhouden AAN
  • Geef een Queryparameter op: s
  • Klik op opslaan

Instellingen voor Site Search

Hierboven zie je een schermafbeelding van de instellingen. Vergeet niet je wijzigingen op te slaan om de zoekresultaten bij te kunnen houden.

Nadat je de zoekresultaten hebt ingesteld houdt Google Analytics de zoekresultaten bij op je website. Deze zoekresultaten kun je oproepen via: Gedrag > Zoekopdrachten op site > Overzicht.

Wat kun je met het bezoekers zoekgedrag?

Het zoekgedrag van je bezoekers is handig om te gebruiken voor het schrijven van nieuwe artikelen. Als je even geen inspiratie meer hebt voor nieuwe artikelen op je blog kun je kijken in de statistieken van het zoekgedrag. Je weet dan meteen waarnaar je bezoekers opzoek zijn op jou blog.

In ons geval werd er de afgelopen dagen gezocht op “thema installeren”. We zouden dan een uitgebreider artikel kunnen schrijven over hoe je een thema moet installeren. Of we kunnen ervoor kiezen om dit artikel her te bekijken en eventueel waar nodig uit te breiden zodat hij nog beter gevonden wordt in de zoekresultaten in Google.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een heel artikel te wijden aan de zoekopdrachten op je website. Dat je elke maand een overzicht geeft van de meest gezochte onderwerpen op je website.

Heb je vragen over het implementeren van bovenstaande methode? Laat dan hieronder een reactie achter. Ik help je met plezier verder!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.