WooCommerce verzendkosten instellen

WooCommerce verzendkosten instellen is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van je webshop. Met WooCommerce heb je verschillende methodes om je verzendkosten te berekenen.

In dit artikel gaan we alle verzendkosten behandelen. Allereerst moeten we de verzendkosten activeren. We gaan naar WooCommerce > Instellingen Verzendmethoden.

We zien hier een overzicht van alle verzendmethode. We klikken allereerst op activeer verzending. Vervolgens kunnen we kiezen of de verzendkosten calculator word geactiveerd op de winkelmandpagina. Persoonlijk zal ik deze instelling uitzetten. De instelling verberg verzendkosten tot er een adres is ingevoerd zal ik ook uitschakelen.

Berekening van de verzendkosten

Verzendmethoden WooCommerce

  1. Vast tarief
  2. Gratis verzending
  3. Internationaal vast tarief
  4. Lokale bezorging
  5. Afhalen

Verzendmethodes WooCommerce

Weergave van verzendmethoden

De verzendmethode wordt standaard in keuzerondjes weergegeven. Wil je de verzendmethoden liever in een dropdown menu weergeven klik dan op verzendmethoden in een dropdown weergeven.

Bestemming van de verzending

Binnen WooCommerce kan je opgeven welk verzendadres het standaard verzendadres. Zo kan je kiezen uit een factuuradres of een verzendadres. Standaard staat deze instelling op factuuradres. Ons advies is ook om deze instelling zo te laten.

Vast tarief instellen

WooCommerce geeft de mogelijkheid om een vast tarief te rekenen voor verzending. Om dit vaste tarief in te schakelen klik je op Inschakelen/uitschakelen deze verzendmethode inschakelen.

Methode Titel kan je opgeven. Je kan hier opgeven verzendkosten en verwerkingskosten. Als je ook verwerkingskosten toevoegt dan kunnen consumenten later niet meer zeggen dat ze te veel hebben betaald voor bepaalde verzendkosten, als je het pakketje een keer goedkoper hebt verstuurt.

Je geeft bij kosten het tarief op wat je voor de verzendkosten en verwerkingskosten wilt ontvangen.

Vast tarief verzendkosten

Gratis verzendkosten instellen

Gratis verzendkosten kan je instellen door gratis verzending inschaklen aan te vinken. Methode Titel kan je opgeven. Standaard staat deze op gratis verzending.

We raden je aan om de gratis verzending niet in alle landen toe te staan in eerste instantie. Het is namelijk duurder om een pakketje naar Duitsland te sturen dan binnen Nederland.

Tevens kan je er ook voor kiezen om een minimum bestelbedrag op te geven. Je kan bijvoorbeeld hier een bedrag van 25 euro opgeven om te voorkomen dat je marges worden weggesnoept.

Als je kiest voor een minimum bestelbedrag voor gratis verzending moet je bij de optie gratis verzending vereist > Een minimum bestelbedrag (hieronder gedefineerd) activeren.

gratis verzending WooCommerce

Internationaal Vast Tarief

Internationaal vast tarief geeft de mogelijkheid om een vast tarief te rekenen voor verzending voor internationale landen. Deze methode moet je ook in- of uitschakelen door te klikken op Deze verzendmethode inschakelen. Vervolgens kan je hier de landen selecteren die vallen onder internationale verzending.

Tot slot geef je de kosten op die je berekend voor de internationale verzending en klik je op wijzigingen opslaan.

Internationaal vast tarief

Lokale bezorging instellen

Met WooCommerce kan je ook lokale levering instellen. Met deze eenvoudige verzendmethode kan je toegestane postcodes opgeven binnen bijvoorbeeld een straal van 20 km waar je minder vraagt voor je verzendkosten.

Ook hier kan je weer de landen op geven waar de methode beschikbaar is.

Lokale bezorging instellen WooCommerce
Afhalen WooCommerce instellen

Afhalen is een eenvoudige methode die klanten in staat stelt om zelf hun bestelling op te halen. Je kan afhalen activeren door te klikken op afhalen inschakelen.

Je kan eventueel toegestane postcodes instellen en landen waar de methode beschikbaar is. Je kan een specifiek land opgeven als bijvoorbeeld Nederland. Maar dit is niet noodzakelijk mensen uit Duitsland of Belgie kunnen natuurlijk ook langs komen bij je in de winkel om de bestelling af te haken.

Afhalen WooCommerce instellen

Ik hoop dat dit artikel je wat meer duidelijkheid heeft gegeven over hoe je het de verzendmethoden en kosten kunt instellen op je WooCommerce webshop. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust in een reactie hieronder!

17 reacties op “WooCommerce verzendkosten instellen

  1. Frank zegt:

    Hoi Maarten,

    Duidelijke uitleg, maar in ons geval hebben we te maken met meer landen als het ware in cirkels om ons heen met leder een hoger tarief om te versturen.

    Maw ik heb meer internationale verzend klassen.
    en natuurlijk heb ik ook nationaal tarief tot 30 Kg en daarboven pallet tarief.

    iets ingewikkelder hoe gaan we daar mee om

  2. Ad Alewijn zegt:

    Hoi, ik wil afhalen instellen in WC. Echter na de update weet ik er totaal geen weg meer mee. Het is voor mij duidelijk dat ik zelf het niet goed doe, dat blijkt. Maar ik weet echt totaal niet hoe te handelen in de aller nieuwste versie. Help ik ben al enkele dagen aan het zoeken!!! Afhalen voor een bepaalde productgroep in mijn geval de mogelijkheid om de bestelde kaarsen af te halen in Made.

      • Ad Alewijn zegt:

        Bedankt voor je hulp. Ik weet nu hoe het moet!! Goed filmpje hoor. Maar ik heb kaarsen die ik bij het atelier wil laten afhalen. De overige producten worden allemaal verzonden. Net dit van afhalen van Uitsluitend kaarsen krijg ik niet voor elkaar,! Weet u dit wellicht??

        • Maarten Hendrix zegt:

          Goedemorgen Ad, Super om te lezen dat de video duidelijk is. Daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor 🙂 Is het ook mogelijk dat al je producten afgehaald kunnen worden? Je kunt er dan voor kiezen om een Ophalen verzendklasse toe te voegen. Dan heb je altijd standaard de optie ophalen er tussen staan. Op dit moment weet ik namelijk niet een oplossing om uitsluitend 1 productcategorie (kaarsen) deze optie te laten weergeven. Misschien heb je nog wat aan deze optie: https://woocommerce.com/products/local-pickup-plus/. Dit is alleen wel betaald en weet niet of het exact aansluit op je wensen. Mocht je er niet uitkomen neem dan gerust nogmaals contact met mij op.

      • Jeffrey zegt:

        Super duidelijk Maarten. Maar kan ik ook bij een specifiek product alléén afhalen instellen? Mijn klant wil op termijn namelijk diepgevroren voeding verzenden, maar nu nog even niet. Voorlopig kan dit dus alléén in de winkel worden afgehaald. Maar ik zit natuurlijk met zones.

  3. Oscar zegt:

    Hallo Maarten,
    Eigenlijk een simpele vraag, maar kan er geen antwoord op vinden.
    Binnen woocommerce met de optie afhalen zou ik meerdere optie’s willen om de producten te laten afhalenevt. zelf met een optie tijdstip erbij.
    Wellicht kun je mij een gouden tipgeven.

    Alvast vriendelijk bedankt.
    Oscar

  4. Arbmil zegt:

    Hallo Maarten,

    Ik heb een vraag omtrent het instellen van bezorgkosten op basis van het aantal km. Ik heb 3 tarieven tot 25km, tot 50km en tot 75km. Verder gaan we niet bezorgen. Ten eerste waar kan ik dat instellen en hoe. Eigenlijk zou je dus vooraf moeten gaan bepalen of het binnen de 75km valt en daarna de tarieven er aan vast koppelen. Natuurlijk boven x bedrag wordt het gratis bezorgd tot 75 km. Ik zie even niet waar ik dat allemaal in kan stellen.

    Alvast bedankt voor de tips!

    • Maarten Hendrix zegt:

      Beste Arbmil, bedankt voor je reactie. Het is zeker mogelijk om gebruik te maken van drie tarieven op basis van het aantal KM. In dit geval zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de verzendkosten berekening op basis van Postcode. In deze video laat ik je stap voor stap zien hoe je dit kunt doen: https://www.youtube.com/watch?v=RpG27E5l00c Succes!

  5. Jan zegt:

    Hallo Maarten!
    Dank voor de goede info op deze website!!

    Is het ook mogelijk om bij artikelen meerdere verzendmethodes in te stellen? Zodat klanten bv kunnen kiezen tussen PostNL – Kiala en DPD? Bij andere webshopplatforms zie ik dit wel…
    En kan ik ook gratis verzenden doen vanaf €50,- aankoop bij alleen een bepaalde categorie producten?

    • Maarten Hendrix zegt:

      Beste Jan,
      Hartelijk bedankt voor je positieve reactie! Het is zeker mogelijk om gebruik te maken van verschilde verzendleveranciers. Het beste & het gemakkelijkste is gebruik te maken van een leverancier van software voor verzending: bijvoorbeeld: http://www.sendcloud
      Deze software kun je koppelen aan WooCommerce. Daarna kunnen je bezoekers zelf bepalen voor welke verzendmethode ze gaan kiezen.
      Mocht je nog vragen hebben, stuur gerust een e-mail.
      Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.