WooCommerce verzendkosten instellen is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van je webshop. Met WooCommerce heb je verschillende methodes om je verzendkosten te berekenen.
In dit artikel gaan we alle verzendkosten behandelen. Allereerst moeten we de verzendkosten activeren. We gaan naar WooCommerce > Instellingen > Verzendmethoden.
We zien hier een overzicht van alle verzendmethode. We klikken allereerst op activeer verzending. Vervolgens kunnen we kiezen of de verzendkosten calculator word geactiveerd op de winkelmandpagina. Persoonlijk zal ik deze instelling uitzetten. De instelling verberg verzendkosten tot er een adres is ingevoerd zal ik ook uitschakelen.
Verzendmethoden WooCommerce
- Vast tarief
- Gratis verzending
- Internationaal vast tarief
- Lokale bezorging
- Afhalen
Weergave van verzendmethoden
De verzendmethode wordt standaard in keuzerondjes weergegeven. Wil je de verzendmethoden liever in een dropdown menu weergeven klik dan op verzendmethoden in een dropdown weergeven.
Bestemming van de verzending
Binnen WooCommerce kan je opgeven welk verzendadres het standaard verzendadres. Zo kan je kiezen uit een factuuradres of een verzendadres. Standaard staat deze instelling op factuuradres. Ons advies is ook om deze instelling zo te laten.
Vast tarief instellen
WooCommerce geeft de mogelijkheid om een vast tarief te rekenen voor verzending. Om dit vaste tarief in te schakelen klik je op Inschakelen/uitschakelen deze verzendmethode inschakelen.
Methode Titel kan je opgeven. Je kan hier opgeven verzendkosten en verwerkingskosten. Als je ook verwerkingskosten toevoegt dan kunnen consumenten later niet meer zeggen dat ze te veel hebben betaald voor bepaalde verzendkosten, als je het pakketje een keer goedkoper hebt verstuurt.
Je geeft bij kosten het tarief op wat je voor de verzendkosten en verwerkingskosten wilt ontvangen.
Gratis verzendkosten instellen
Gratis verzendkosten kan je instellen door gratis verzending inschaklen aan te vinken. Methode Titel kan je opgeven. Standaard staat deze op gratis verzending.
We raden je aan om de gratis verzending niet in alle landen toe te staan in eerste instantie. Het is namelijk duurder om een pakketje naar Duitsland te sturen dan binnen Nederland.
Tevens kan je er ook voor kiezen om een minimum bestelbedrag op te geven. Je kan bijvoorbeeld hier een bedrag van 25 euro opgeven om te voorkomen dat je marges worden weggesnoept.
Als je kiest voor een minimum bestelbedrag voor gratis verzending moet je bij de optie gratis verzending vereist > Een minimum bestelbedrag (hieronder gedefineerd) activeren.
Internationaal Vast Tarief
Internationaal vast tarief geeft de mogelijkheid om een vast tarief te rekenen voor verzending voor internationale landen. Deze methode moet je ook in- of uitschakelen door te klikken op Deze verzendmethode inschakelen. Vervolgens kan je hier de landen selecteren die vallen onder internationale verzending.
Tot slot geef je de kosten op die je berekend voor de internationale verzending en klik je op wijzigingen opslaan.
Lokale bezorging instellen
Met WooCommerce kan je ook lokale levering instellen. Met deze eenvoudige verzendmethode kan je toegestane postcodes opgeven binnen bijvoorbeeld een straal van 20 km waar je minder vraagt voor je verzendkosten.
Ook hier kan je weer de landen op geven waar de methode beschikbaar is.
Afhalen WooCommerce instellen
Afhalen is een eenvoudige methode die klanten in staat stelt om zelf hun bestelling op te halen. Je kan afhalen activeren door te klikken op afhalen inschakelen.
Je kan eventueel toegestane postcodes instellen en landen waar de methode beschikbaar is. Je kan een specifiek land opgeven als bijvoorbeeld Nederland. Maar dit is niet noodzakelijk mensen uit Duitsland of Belgie kunnen natuurlijk ook langs komen bij je in de winkel om de bestelling af te haken.
Ik hoop dat dit artikel je wat meer duidelijkheid heeft gegeven over hoe je het de verzendmethoden en kosten kunt instellen op je WooCommerce webshop. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust in een reactie hieronder!
Ik zou graag een keuzeoptie hebben voor de klant bij afrekenen dat producten in de zomer gekoeld verzonden worden.
Hey Marjon, Bedankt voor je reactie. Moet er bij deze optie dan ook extra kosten in rekening worden gebracht? Misschien is dit een mogelijke oplossing (https://www.woothemes.com/products/product-add-ons/). Je kunt je klanten dan al bij het product laten kiezen voor de gekoelde verzending.
Hoi Maarten,
Duidelijke uitleg, maar in ons geval hebben we te maken met meer landen als het ware in cirkels om ons heen met leder een hoger tarief om te versturen.
Maw ik heb meer internationale verzend klassen.
en natuurlijk heb ik ook nationaal tarief tot 30 Kg en daarboven pallet tarief.
iets ingewikkelder hoe gaan we daar mee om
Dag Frank, Bedankt voor je reactie.
Dit wordt inderdaad wat lastiger om allemaal standaard in te stellen binnen de huidige functies van WooCommerce.
Heb je al eens gekeken naar deze plugin: https://www.woothemes.com/products/table-rate-shipping/
Hiermee kun je meer verschillende verzendklassen kiezen en instellen.
Ik hoor graag van je als je nog een vraag hebt!
Succes!
Hoi, ik wil afhalen instellen in WC. Echter na de update weet ik er totaal geen weg meer mee. Het is voor mij duidelijk dat ik zelf het niet goed doe, dat blijkt. Maar ik weet echt totaal niet hoe te handelen in de aller nieuwste versie. Help ik ben al enkele dagen aan het zoeken!!! Afhalen voor een bepaalde productgroep in mijn geval de mogelijkheid om de bestelde kaarsen af te halen in Made.
Beste Ad, vervelend om te lezen dat je het niet meer kunt vinden. Afgelopen week heb ik een video gemaakt met uitleg over de nieuwe verzendkosten methode: https://www.youtube.com/watch?v=RpG27E5l00c. Bekijk de video even helemaal, alle vernieuwingen worden uitgelegd.
Hopelijk is het hiermee wat duidelijker. Mocht dat niet zo zijn, mail mij gerust!
Bedankt voor je hulp. Ik weet nu hoe het moet!! Goed filmpje hoor. Maar ik heb kaarsen die ik bij het atelier wil laten afhalen. De overige producten worden allemaal verzonden. Net dit van afhalen van Uitsluitend kaarsen krijg ik niet voor elkaar,! Weet u dit wellicht??
Goedemorgen Ad, Super om te lezen dat de video duidelijk is. Daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor 🙂 Is het ook mogelijk dat al je producten afgehaald kunnen worden? Je kunt er dan voor kiezen om een Ophalen verzendklasse toe te voegen. Dan heb je altijd standaard de optie ophalen er tussen staan. Op dit moment weet ik namelijk niet een oplossing om uitsluitend 1 productcategorie (kaarsen) deze optie te laten weergeven. Misschien heb je nog wat aan deze optie: https://woocommerce.com/products/local-pickup-plus/. Dit is alleen wel betaald en weet niet of het exact aansluit op je wensen. Mocht je er niet uitkomen neem dan gerust nogmaals contact met mij op.
Super duidelijk Maarten. Maar kan ik ook bij een specifiek product alléén afhalen instellen? Mijn klant wil op termijn namelijk diepgevroren voeding verzenden, maar nu nog even niet. Voorlopig kan dit dus alléén in de winkel worden afgehaald. Maar ik zit natuurlijk met zones.
Reeds beantwoord hierboven, mag verwijderd worden 🙂
Haha voila. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust! Succes
Hallo Maarten,
Eigenlijk een simpele vraag, maar kan er geen antwoord op vinden.
Binnen woocommerce met de optie afhalen zou ik meerdere optie’s willen om de producten te laten afhalenevt. zelf met een optie tijdstip erbij.
Wellicht kun je mij een gouden tipgeven.
Alvast vriendelijk bedankt.
Oscar
Beste Oscar,
Bedankt voor je vraag. Dit zit inderdaad niet standaard in WordPress.
Misschien kun je wat met deze plugin: https://woocommerce.com/products/local-pickup-plus/
Hier kun je meerdere ophaal locaties opgeven.
Met deze plugin kun je de datum opgeven met een specifieke tijd:
https://woocommerce.com/products/woocommerce-order-delivery/
Tot slot deze plugin: https://docs.woocommerce.com/document/checkout-field-editor/
Hiermee kun je allemaal elementen toevoegen of weglaten op je betaalpagina.
Hopelijk kun je hier nu mee verder.
Succes!
Hallo Maarten,
Ik heb een vraag omtrent het instellen van bezorgkosten op basis van het aantal km. Ik heb 3 tarieven tot 25km, tot 50km en tot 75km. Verder gaan we niet bezorgen. Ten eerste waar kan ik dat instellen en hoe. Eigenlijk zou je dus vooraf moeten gaan bepalen of het binnen de 75km valt en daarna de tarieven er aan vast koppelen. Natuurlijk boven x bedrag wordt het gratis bezorgd tot 75 km. Ik zie even niet waar ik dat allemaal in kan stellen.
Alvast bedankt voor de tips!
Beste Arbmil, bedankt voor je reactie. Het is zeker mogelijk om gebruik te maken van drie tarieven op basis van het aantal KM. In dit geval zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de verzendkosten berekening op basis van Postcode. In deze video laat ik je stap voor stap zien hoe je dit kunt doen: https://www.youtube.com/watch?v=RpG27E5l00c Succes!
Hallo Maarten!
Dank voor de goede info op deze website!!
Is het ook mogelijk om bij artikelen meerdere verzendmethodes in te stellen? Zodat klanten bv kunnen kiezen tussen PostNL – Kiala en DPD? Bij andere webshopplatforms zie ik dit wel…
En kan ik ook gratis verzenden doen vanaf €50,- aankoop bij alleen een bepaalde categorie producten?
Beste Jan,
Hartelijk bedankt voor je positieve reactie! Het is zeker mogelijk om gebruik te maken van verschilde verzendleveranciers. Het beste & het gemakkelijkste is gebruik te maken van een leverancier van software voor verzending: bijvoorbeeld: http://www.sendcloud
Deze software kun je koppelen aan WooCommerce. Daarna kunnen je bezoekers zelf bepalen voor welke verzendmethode ze gaan kiezen.
Mocht je nog vragen hebben, stuur gerust een e-mail.
Succes!
Hallo Maarten,
Kan ik naast verzendkosten ook nog verpakkings kosten en een handling fee (vaste bedragen) laten zien in de shopping cart?
Met vriendelijke groet,
Marianne
Hi Marianne,
Bedankt voor je reactie.
Het is zeker mogelijk om deze kosten toe te voegen.
Wil je ze als 1 prijs toevoegen of als 2 aparte prijzen?
Wanneer je het als 2 prijzen wilt invoeren moet je gebruik maken van een plugin.
Wat je zou kunnen proberen is deze plugin:
https://nl.wordpress.org/plugins/woocommerce-extra-charges-to-payment-gateways/ (gratis)
Mocht je er niet uitkomen, mail gerust!
Succes met je webshop!
hallo Maarten ik heb producten waar ik verzendklasse hebt gemaakt bezorgen en bezorgen plus montage ( dit geldt voor grotere producten ) kun je het in woocommerce ook zo instellen dat als je een klein product besteld je alleen de verzendopties ziet die voor dat kleine product gelden? nu zien ze alle verzendopties
Hi Jan, bedankt voor je reactie. Ja dat kan. Dat doe je door bij het specifieke product de verzendklasse type te selecteren bij productgegevens. Dan wordt automatisch die prijs berekend bij de verzendklassen als alles goed staat ingesteld. Succes!