WooCommerce e-mail instellingen instellen van je webshop

Automatisch verstuurt WooCommerce allemaal e-mails op verschillende momenten. Deze e-mails worden naar de klant gestuurd, maar ook naar jou als webshop eigenaar als er een nieuwe bestelling is geplaatst. 

Je kunt al deze e-mailnotificaties in of uitschakelen. Hieronder zie je een overzicht van alle e-mailnotificaties

  • Nieuwe bestelling (e-mail webshop eigenaar)
  • Geannuleerde bestelling (e-mail webshop eigenaar)
  • Mislukte bestelling (e-mail webshop eigenaar)
  • Bestelling in-de-wacht (e-mail klant)
  • Bestelling in behandeling (e-mail klant)
  • Bestelling afgerond en/of verzonden (e-mail klant)
  • Terugbetaalde bestelling (e-mail klant)
  • Klantfactuur (e-mail klant)
  • Klantopmerking (e-mail klant)
  • Wachtwoord opnieuw instellen (e-mail klant)
  • Nieuw account (e-mail klant)

Automatisch worden er 11 e-mails verstuurd naar ofwel de klant ofwel de webshop eigenaar. Als je wilt weten hoe en waar je deze instellingen kunt aanpassen, bekijk dan onderstaande video.

Hoe de WooCommerce e-mail instellingen aanpassen?

Wil je liever in tekst verder? Lees dan onderstaande uitleg waarin ik je laat zien hoe je alle instellingen handmatig kunt aanpassen.

Standaard e-mailopties

Als je het design van je e-mail wilt aanpassen ga je naar WooCommerce > Instellingen > E-mails. Hier kun je vervolgens de e-mailafzender opties aanpassen naar je eigen naam en het “van” e-mailadres.

E-mailtemplate

Daarnaast kun je ook het e-mailtemplate aanpassen. Hier kun je onderandere een headerafbeelding opgeven, een footer tekst, basiskleur, achtergrondkleur, body achtergrondkleur en een body tekstkleur.

Als je jou e-mailtemplate live wilt bekijken klik je op de link: Klik hier om een voorbeeld van je e-mail-template te zien.

Nadien als je alle opties hebt aangepast klik je op de button Wijzigingen opslaan.

Nieuwe bestelling

Als webshop eigenaar krijg je een melding van een nieuwe bestelling. Deze melding kun je uitzetten als webshop eigenaar als je het irritant vindt als je een melding krijgt van een nieuwe bestelling.

Nieuwe bestelling

Je kunt ervoor kiezen om meerdere ontvangers op te geven als er een nieuwe bestelling is geplaatst. Daarnaast kun je ook het onderwerp, e-mailkop en e-mailtype van bovenstaande email aanpassen.

Geannuleerde bestelling

Je krijgt een e-mail als een bestelling door een klant is geannuleerd. Een bestelling kan bijvoorbeeld worden geannuleerd tijdens het afrekenproces. Je kunt dan eventueel die klant nog benaderen met de vraag wat er mis is gegaan.

Geannuleerde bestelling

Je kunt ook bij een geannuleerde bestelling aangeven naar wie deze e-mail gestuurd moet worden. Daarnaast kun je ook het onderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen.

Mislukte bestelling

Een mislukte bestelling wordt ook verzonden naar de webshop eigenaar.

Mislukte bestelling

Je kunt hier dezelfde instellingen aanpassen als bij de andere drie e-mails naar de webshop eigenaar. Namelijk het onderwerp, e-mailkop en e-mailtype.

Bestelling in-de-wacht

Deze e-mail wordt naar de klant gestuurd als de bestelling in de wacht staat. In deze e-mail vindt de klant dan de details terug over de bestelling nadat deze in de wacht is gezet.

Bestelling in-de-wacht

Uiteraard kun je als webshop eigenaar deze e-mail inschakelen of uitschakelen. Je kunt ook het e-mailonderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen.

Bestelling in behandeling

De bestelling in behandeling notificatie wordt verstuurt naar de klant om aan te geven dat de bestelling in behandeling is.

Bestelling in behandeling

Deze e-mail is een extra herinnering naar de klant toe dat er aan de bestelling wordt gewerkt. Je kunt hier natuurlijk ook het e-mailonderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen.

Bestelling afgerond en/of verzonden

Wanneer je aangeeft dat de bestelling is afgerond kun je de klant een e-mailsturen met als e-mailkop Je bestelling is afgerond en of verzonden. Deze e-mail krijgt de klant automatisch als je aangeeft dat de bestelling is afgerond. In sommige gevallen kun je beter deze notificatie uitzetten als je niet wilt dat je klant nadat je de bestelling nog hebt verzonden een melding krijgt.

Bestelling afgerond en/of verzonden

Je kunt bij deze e-mailinstellingen ook het onderwerp, emailkop, onderwerp downloadbaar en e-mailkop downloadbaar en het e-mailtype aanpassen.

Terugbetaalde bestelling

Terugbetaalde bestelling

Klantfactuur

Je kunt de klant ook een klantfactuur sturen. Deze klantfactuur kan worden verstuurd om klanten te voorzien van bestelinformatie en betaallinks.

Klantfactuur

Je hebt de keuze uit een standaard e-mail die nog niet betaald is en je hebt een keuze uit een e-mail waarvan de bestelling al wel betaald is. Hierbij kun je bij beide zowel het e-mailonderwerp als de e-mailkop aanpassen.

Klantopmerking

Wanneer er een klant opmerking wordt toegevoegd wordt deze klantnotitie automatisch naar de klant verstuurd wanneer er een notitie wordt toegevoerd.

Klantopmerking

Wachtwoord opnieuw instellen

Wanneer je klant het wachtwoord kwijt is dan kan de klant zijn wachtwoord opnieuw aanvragen. Standaard krijg de klant dan een e-mail met daarin de instructies hoe de klant opnieuw een wachtwoord kan aanvragen.

Wachtwoord opnieuw instellen

Als webshop eigenaar kun je het e-mailonderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen van de e-mailnotificatie voor het opnieuw instellen van het wachtwoord.

Nieuw account

Je klanten krijgen ook een e-mail wanneer ze een nieuw account aanmaken.

Nieuw account

Deze e-mail kun je inschakelen of uitschakelen en je kunt het e-mailonderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen van deze standaard e-mail.

Wat moet je doen als..

Wanneer je e-mails niet correct worden verstuurd check dan voor de zekerheid je ipv6 instellingen. Het kan zijn dat de serverintstellingen niet helemaal goed staan. Stuur je hosting een e-mail en vraag of alle instellingen goed staan.

Wanneer je jou e-mailtemplate wilt aanpassen? Klik dan op de button bestand naar thema kopiëren. Het e-mail sjabloon wordt dan naar je thema gekopieerd waar je deze kunt aanpassen naar je eigen ideeën.

Wil je nu meer weten over de WooCommerce e-mailinstellingen of over Woocommerce? Bekijk dan mijn uitgebreide Webshop Cursus.

6 reacties op “WooCommerce e-mail instellingen instellen van je webshop

    • Maarten Hendrix zegt:

      Beste Jolanda, bedankt voor je e-mail. Wanneer je een klant een e-mail wilt sturen over een product zul je gebruik moeten maken van je e-mailprovider. Ik zie dat je jou domeinnaam hebt geregistreerd bij mijndomein.nl. Daar kun je ook via je dashboard een e-mailadres instellen waarmee je vervolgens via de webmail van mijndomein (https://mail.mijndomein.nl/) een e-mail kunt sturen! Heel veel succes!

    • Maarten Hendrix zegt:

      Hi Hilda, bedankt voor je reactie. Je kunt de (standaard) teksten alleen aanpassen via de standaard WooCommerce instellingen. Ga naar je dashboard > WooCommerce > Instellingen > Emails > Selecteer de e-mail en pas hem aan. Succes!

  1. Ianthe zegt:

    Na het afronden van het kopen van een product, die toegevoegd zijn aan de winkelmand ontvangt de gast/klant geen bevestigingsmail. Wel heb ik binnen woocommerce aangegeven dat er een mail verstuurd moet worden na het afronden van een productaankoop. Ook heb ik geprobeerd handmatig per bestelling onder ‘bestelling acties’ het volgende te doen: mail de factuur/details van bestelling naar de klant. Ook hiervan komt er niks aan. Ik heb het idee dat het ingevoerde emailadress van de klant niet goed doorkomt (het email adress is terug te vinden onder ‘Facturering’ binnen de bestellingen. Komt u dit probleem bekent voor en heeft u advies hoe ik dit kan oplossen?
    Gewenst= bevestigingsmail naar klant na aankoop van product met het aantal orders en totaalprijs

    Bij voorbaat dank!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.