Waarom je vandaag nog moet gaan splittesten!

Splittesten wordt steeds belangrijker, hiermee kun je namelijk onder bouwende beslissingen nemen. 

Op kantoor zeggen wij vaak: “The money sit in the splittest”. Als je gaat splittesten kun je namelijk exact meten waarmee je meer geld kunt verdienen en waar je geld laat liggen.

Met Google Analytics kun je alles meten op je website. Het voordeel van Google Analytics is dat het gratis is en dat je het overal kunt installeren.

Met Google Analytics kun je binnen enkele seconden meten hoeveel bezoekers jou website hebben bezocht, waat je bezoekers afhaken en hoeveel procent van je bezoekers zich hebben ingeschreven op jou gratis ebook of je product.

Een van de belangrijkste meet statistieken is natuurlijk het aantal procenten dat zich inschrijf op je gratis weggever of je producten kopen. Helemaal als je gebruik maakt van advertenties is het heel belangrijk om die twee statistieken goed in de gaten te houden.

Wat zou dat voor jou bedrijf betekenen als je adverteert met bijvoorbeeld 50 euro per dag, maar je weet niet eens of die 50 euro ook weer terug komt?

Met Google Analytics kun je exact meten hoeveel bezoekers jou website hebben bezocht, waar ze afhaken in het bestelproces en welke producten het meeste opleveren voor jou bedrijf.

Wat levert splittesten op?

Splittesten kan heel veel opleveren voor jou als ondernemer. Je zult namelijk merken dat in jou branche maar weinig ondernemers gebruik maken van goed ingestelde splittesten.

De meeste ondernemers weten het namelijk beter dan de statistieken, denken ze. Wat zou er met jou business gebeuren als je er achter komt dat je nu standaard een product verkoopt voor € 37,-. Maar dat je er achter komt met een splittest dat je het zelfde product ook voor € 97,- had kunnen verkopen? Dat betekent dat je op elke sale 60 euro extra had kunnen verdienen.

Dit lijkt misschien raar, maar het is zeker mogelijk. Vaak denk je als ondernemer de juiste prijs te weten, maar kom je er pas achter dat als je de prijs verhoogd dat je dan evenveel producten verkoopt. Of in sommige gevallen verkoop je soms meer producten van dat product.

Conversie op een webshop

Naast de statistieken op je e-maillijst of de verkoopstatistieken van een product. In marketing termen noemen we dit ook wel conversies. Wat gebeurt er met jou business als je er achter komt dat je van 1 % conversie naar 2% gaat? Dat betekent in eerste instantie waarschijnlijk niet zo veel voor je bedrijf.

Totdat je gaat rekenen. 1% conversie op 100 bezoekers is 1 bezoeker die een aankoopt doet. 2% conversie op 100 bezoekers zijn ineens 2 bezoekers die een aankoop doen.

Dat betekent dat je eigenlijk met een verschil van, “maar” 1 procent je business kunt verdubbelen. Dus stel je voor, je hebt een verkooppagina gemaakt waar je een product verkoopt. Dit product kost 97 euro. En je hebt standaard op die verkooppagina 200 bezoekers op één dag. Met een conversie van 1% levert jou deze pagina 194 euro op. Ga je naar een conversie van 2% dan worden jou verkopen verdubbelt. Je verdient dan opeens op één dag 388 euro.

Reken uit je winst.

Splittesten, splittesten en splittesten

Ik denk dat ik duidelijk ben geweest wat voor invloed splittesten op jou business kan hebben. In sommige gevallen kan het je business verdubbelen.

Weet je nu niet hoe je moet gaan splittesten? Wacht dan niet te lang en neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen jou met het opzetten van specifieke pagina’s of het correct instellen van Google Analytics.

Schik niet af van een prijs die een specialist daarvoor berekend. Je moet namelijk in het achterhoofd houden dat je het veel op kan leveren en dan kun je die enkele honderden euro’s achteraf weglachen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.