Waarom soms je prijs verhogen positief kan uitpakken

Je hebt een webshop en verkoopt hier producten. In dit artikel geef ik uitleg en advies waarom je prijs verhogen positief kan uitpakken, en je bedrijf winstgevender kan maken.

Webshop voorbeeld

In dit voorbeeld ga ik een stofzuiger webshop gebruiken. Webshop X verkoopt gemiddeld in een maand 100 stofzuigers voor een prijs van 100 euro aan 100 verschillende klanten.

In het voorbeeld gaan we de stofzuiger prijs met 10% verhogen. De prijs van bovenstaande stofzuiger wordt nu 110 euro. Door de prijsverhoging kopen 10% minder mensen een stofzuiger in de webshop.

Cijfers situatie 1:
100 klanten x 100 euro = 10.000 euro omzet per maand

Cijfers situatie 2:
90 klanten x 110 euro = 9.900 euro omzet per maand

Verschil is 100 euro per maand. Maar het voordeel is wel dat je 10 pakketjes minder moet inpakken en 10 klanten minder moet helpen op je klantenservice. Daarnaast bespaar je verpakkingskosten en overige werkzaamheden. Dat betekent dus dat de winst per verkochte stofzuiger verhoogd.

Prijzen verhogen

Aan de hand van dit voorbeeld is het aan te raden dat je goed kijkt naar de prijzen die je gaat hanteren in je webshop of als je een dienst aanbiedt. Je kan soms beter iets duurder zijn dan gemiddeld, maar wel het kaf van het koren scheiden. De mensen die echt voor de service en dienstverlening gaan komen dan alsnog bij jou als bedrijf. Op deze manier kan je die 90 klanten meer aandacht geven en ervoor zorgen dat ze een vervolg aankoop gaan doen of andere producten bij je bedrijf gaan bestellen.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.