Waarom je Google Trends moet gebruiken

Wanneer je wilt gaan adverteren is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van specifieke trends in jou niche markt. 

Vroeger was het zo dat je jou gevoel ging volgen of je wel of niet ging adverteren. Je kijk naar wat je collega’s deden of je zocht een moment uit waarvan jij dacht dat het interessant was om met een aanbieding naar buiten te komen.

Met Google trends kun je deze taak uit handen nemen. Google Trends is een gratis dienst van Google waarmee je op een makkelijke manier de trends in jou branche terug kunt vinden.

Je kunt zelf het onderwerp opgeven waarvan je de trends wilt bekijken. Hiermee kun je snel op de hoogte worden gehouden van wanneer het onderwerp bij je bezoekers speelt.

Wat kun je allemaal met Google Trends?

Google Trends overzicht

Naast dat je een overzicht krijgt van Google met verhalen die nu trending zijn kun je ook zoeken in specifieke categorieën in verschillende landen of zelf een onderwerp opgeven.

  • Je kunt verhalen bekijken die nu trending zijn
  • Je kunt zoeken in verschillende categorieën
  • Je kunt zoeken in verschillende landen
  • Je kunt de interesse per subregio analyseren
  • Je kunt trending zoekopdrachten analyseren
  • Je kunt gerelateerde onderwerpen analyseren
  • Je kunt een overzicht van relevante artikelen analyseren

Hoe Google Trends gebruiken?

Er zijn verschillende mogelijkheden hoe je Google Trends kunt gebruiken. De voornaamste reden hoe wij hem gebruiken is voor het zoeken naar trends in een specifiek product.

Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar een organisatie die Gin Tonic verkoopt. Gin Tonic kan een alternatief zijn voor een Cava of een Champagne. Een Gin Tonic bedrijf wilt natuurlijk dat haar product goed verkoopt, maar weet niet exact wanneer klanten nu echt opzoek zijn naar het drankje.

In dit stadium gaan we gebruik maken van Google Trends en zoeken we op Gin Tonic. Google Trends kun je vervolgens instellen op het gebied, het jaar, specifieke categorie en de service van Google.

Gin Tonic Google Trends

We zien nu een duidelijke stijging in het aantal zoekopdrachten naar Gin Tonic met pieken in de zomermaanden en in de december maand.

Als adverteerder kun je hier uitstekend op in spelen. Een Gin Tonic adverteerder moet nu eigenlijk enkel in de zomermaanden en in de december maand goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten en display advertenties.

Conclusie

Wanneer je als bedrijf niet exact weet wanneer je moet gaan adverteren kun je gebruik maken van Google Trends. Je vult hier de naam van je product in en je kunt vervolgens goed analyseren wanneer bezoekers zoeken op jou producten in welke periodes.

Hier kun je vervolgens uitstekend op in gaan spelen met specifieke acties voor specifieke periodes.

Wanneer je vragen hebt over adverteren op Google laat dan hieronder een reactie achter. Of neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.