Als kleine webshop een verkoopaccount op Bol.com afsluiten. Het is gratis en het heeft eigenlijk alleen maar voordelen.
Ja. Je kunt als bedrijf verkopen op Bol.com. Eigenlijk kan dat al heel lang, maar niet alle ondernemers maken hier gebruik van. Bol.com heeft ervoor gekozen om naast hun eigen producten ook producten van externe bedrijven te tonen.
Hierdoor wordt het bereik van Bol.com groter en zorgt het bedrijf er echt voor dat het de online webwinkel wordt van ons allemaal.
Via Bol.com kun je als bedrijf je eigen producten verkopen. Deze producten worden dan op de website van Bol verkocht. De ene keer sta je bovenaan met je product en de andere keer moet je kijken bij de optie “Bekijk en vergelijk alle verkopers”.
Voor enkele van onze klanten hebben wij de afgelopen maanden een verkoopaccount aangemaakt op Bol.com.
En als we heel eerlijk zijn de resultaten zijn top. Vier bestellingen in de afgelopen 14 dagen via Bol.com.
Wat is een verkoopaccount van Bol.com?
Een verkoopaccount is een account op Bol.com waarmee je jou producten kunt verkopen in Nederland en België. Het is afhankelijk van het account of je direct in Nederland en België mag verkopen.
Om in beide landen te mogen verlopen moet je een gecombineerd account hebben. Hiermee kun je in twee landen dezelfde producten verkopen. Nadeel is wel dat je niet per land de prijs en verzendtijd kunt aanpassen.
Wil je liever in Nederland en België verkopen met twee gescheiden accounts? Dan maak je twee verschillende account aan. Nadeel is dan dat je de voorraad goed in de gaten moet houden.
Als verkoopaccount op Bol.com kun je dezelfde producten als Bol verkopen. Of je verkoopt producten die Bol.com niet in haar database heeft staan. Op deze manier kun je een heel breed publiek bereiken.
Hoe maak je een verkoopaccount aan van Bol.com?
Een verkoopaccount aanmaken is heel gemakkelijk op Bol.com. Je gaat naar verkoopaccount en je opent een zakelijk verkoop account.
Vervolgens maak je een nieuw account aan. Door te klikken op Nieuw account maken.
Hier vul je alle gegevens in die Bol van je vraagt. Vervolgens krijg je binnen 2 werkdagen een token opgestuurd die je moet invullen op je account.
Je account is na het activeren van je token te gebruiken om producten te verkopen.
Wat zijn de kosten van een verkoopaccount?
Er zitten geen kosten aan een verkoopaccount bij Bol.com. Het is gratis om producten te plaatsen op Bol.com.
Je betaalt alleen als er een verkoop is op Bol.com. Standaard betaal je dan 0,99 cent + een percentage van het verkoopbedrag.
Dit percentage hangt af van de productcategorie. Dit ligt vaak tussen de 6 % en 15-20% van het verkoopbedrag.
Wat zijn de voordelen van een verkoopaccount?
Voordelen! Die zijn er. Het voordeel van Bol.com is namelijk het super grootte bereik. In één klap krijg je er pakweg 6 miljoen potentiële klanten bij in Nederland en Belgie.
Dat krijg je niet voor elkaar met je eigen webshop. Bol.com is namelijk al z0 groot en gespecialiseerd. Als normale webshop eigenaar wordt het lastig om hier tussen te komen.
Een groot voordeel is naast het bereik ook dat het eigenlijk geen geld kost. Als je niks verkoopt op je account dan kost het ook geen geld. Het gaat pas wat kosten als je een sale draait met je account.
De verzendkosten kun je dan ook nog goedkoper maken, omdat je via Bol kunt verzenden. Vaak scheelt dit al gauw € 1,50 per pakketje.
Verkopen op Bol.com zorgt ook voor promotie van je merknaam. Je bedrijfsnaam staat namelijk bij elk product op e verkooppagina’s van Bol.com. Er zullen potentiële kopers zijn die jou merknaam gaan opzoeken en direct met je contact zullen opnemen.
Wat zijn de nadelen van verkoopaccount?
De nadelen van een verkoopaccount op Bol.com zijn afhankelijk van je insteek. Een nadeel kan zijn dat je soms minder marge op een product hebt dan anders.
De marge kan zelfs zo laag zijn dat je enkel en alleen breakeven draait op een sale via Bol. Voor sommige verkopers kan dit betekenen dat ze stoppen met Bol. Persoonlijk denk ik dat je dan juist door moet gaan.
Je hebt namelijk wel een nieuwe potentiële klant via Bol.com gekregen voor je eigen webshop. Deze klant krijgt misschien wel een proefpakketje gratis koffie mee als je een koffiebranderij hebt? En de volgende keer bestelt hij direct bij jou webshop.
Een nadeel kan ook zijn dat je voorraad sneller is uitverkocht en dat klanten in je fysieke winkel het product niet meer kunnen aankopen. Dat kan vervelend zijn, echter kun je er ook een voordeel van maken. Je kunt namelijk nu nog sneller nieuwe producten inkopen. Eventueel krijg je misschien wel een staffel korting, omdat je nu meer en sneller nieuwe producten inkoopt.
Persoonlijk vinden wij dat je een verkoopaccount moet hebben op Bol.com. Natuurlijk kost het aan het begin even tijd om op te zetten, maar na verloop van tijd kan het niet anders dan dat hier klanten uitkomen.