Waar vind je het bouncepercentage van jou pagina?

Het bouncepercentage is een van de belangrijkste cijfers van je website. Belangrijk is dat je dit percentage zo laag mogelijk krijgt en houdt. Waarom dat lees je hieronder in dit artikel. 

Met Google Analytics kun je standaard het bouncepercentage van je pagina’s bijhouden.

Wat is het bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het percentage waabij maar één pagina wordt geladen. De bezoeker klikt dus niet verder op je website naar een andere pagina. Na het bekijken van één pagina klikt de bezoeker weg.

Als voorbeeld gebruiken we dit artikel. Stel je komt via Google op de pagina “Waar vind je het bouncepercentage van jou pagina?” Nadat je deze pagina hebt gelezen klikt je bezoeker direct weg, omdat hij heeft waarvoor hij kwam. Hij weet nu namelijk waar hij het bouncepercentage kan vinden op Google Analytics.

Waar vind je het bouncepercentage?

Het bouncepercentage kun je per pagina bekijken. Deze informatie vind je via: Gedrag > Site inhoud > Alle pagina’s. Hier zie je het overzicht van alle bekeken pagina’s van jou bezoekers op jou website van de afgelopen 30 dagen. Je kunt handmatig bepalen tot wanneer de pagina’s worden weergegeven door middel van de tijd kalender aan te passen.

Redenen voor een hoge bounce rate kunnen zijn:

  • Je website is niet mobielvriendelijk
  • Je pagina is niet meer bekend en bevat een 404-melding
  • Je verleidt je bezoekers niet om verder te klikken
  • Je website laadt te langzaam
  • Je voldoet niet aan de verwachtingen van je bezoekers

Als je jou bounce rate wilt verlagen dan kun je rekening houden met de volgende tips:

  • Mobielvriendelijk: maak je website mobielvriendelijk zodat ook je mobiele gebruikers eenvoudig je website kunnen bezoeken en kunnen gebruiken.
  • Wees eerlijk: geef een relevante titel en meta omschrijving mee aan je pagina’s. Kom niet met verassingen en wees zo concreet en duidelijk mogelijk om je bezoekers de optimale pagina beleving mee te geven.
  • Interne links: maak gebruik van duidelijke en opvallende interne links om je bezoekers over te halen om verder te kijken op je website.
  • Populaire artikelen: voeg populaire en meest gelezen of gerelateerde content toe aan je berichten op je website. Hierdoor klikken je bezoekers van je website sneller door op je website.

Gelukkig is het bouncepercentage niet de enigste maatstaf waarmee Google je website beoordeeld. Je hoeft dus niet bang te zijn dat Google je website afstraft als je een hoge bounce rate hebt. Het is wel belangrijk om rekening te houden met dit cijfer.

Mocht je vragen hebben over bovenstaand artikel laat dan gerust hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.