Het gebruiken van kleuren op je website is belangrijker dan je denkt. Vaak kijken website eigenaren naar de kleuren die ze zelf mooi vinden. Deze kleuren verwerken ze in het logo van het bedrijf en de website.
Er zit alleen meer achter kleuren. Bezoekers van je website krijgen een gevoel bij kleuren. Elke kleur heeft een andere betekenis voor een consument. Hieronder vind je een lijst terug met alle kleuren opgesomd. Daarachter vind je de keywords die de kleur beschrijven.
Kleuren kiezen op je website
Blauw: betrouwbaar, eerlijk, loyaal en kalm
Zwart: autoriteit, elegant en power
Rood: passie en energie
Wit: vrede, neutraal en clean
Roze: zachtaardig
Groen: gevoel van natuur en groei
Bruin: oprecht, maar ook saai
Paars: spiritueel en mysteries
Geel: dominant
Goud: prestige
Zilver: prestige, maar minder
Grijs: saai en bedrijfsmatig
Oranje: blijheid, vrijheid en creatief
Komen jou kleuren overeen met je kernwaarden van je bedrijf als je kijkt naar bovenstaande lijst? Ga nog eens actief naar je website kleuren kijken en bekijk of je het zo wilt laten of dat je het aan gaat passen.
Kleuren kiezen is nog niet zo makkelijk. Je moet rekening houden met verschillende elementen en ook in het achterhoofd houden of de kleuren wel matchen met elkaar. Je kunt een tool van Adobe gebruiken om te controleren of de kleuren wel goed met elkaar overeenkomen.
Daarnaast kun je ook een hoofdkleur kiezen en de tool vervolgens subkleuren erbij te laten liezen. Op deze manier voorkom je dat je kleuren in conflict zijn met elkaar op je website.
Heb je vragen over dit artikel? Laat dan hieronder een reactie achter. Hopelijk heb je er wat aan gehad en weet je nu meer van kleuren.