Hoe Google Analytics koppelen aan WooCommerce

Google Analytics koppelen aan WooCommerce om je opbrengst en conversieratio te meten. In deze handleiding gaan wij je stap voor stap uitleggen hoe je jouw webshop bestellingen kunt volgen. Het voordeel van het volgen van je bestellingen is dat je kunt bijhouden wat je conversieratio is en hoeveel transacties je de afgelopen dagen, weken of maanden hebt gehad.

Stap 1: Inloggen Google Analytics

Stap 2: E-commerce instellingen aanpassen

Google Analytics ecommerce

  • Klik op E-Commerce inschakelen
  • Klik op Instellingen voor geoptimaliseerde e-commerce Aan

E-commerce instellingen

Stap 3: Trechterstappen toevoegen

Hierboven zie je twee trechterstappen. WooCommerce heeft standaard niet meer dan twee trechterstappen. Het voordeel van de trechterstappen is dat je kunt zien in welk deel van het verkoopproces de bezoeker afhaakt.

  • Winkeloverzicht
  • Afrekenen

Je kunt er voor kiezen om ook de volgende twee trechter toe te voegen

  • Inloggen (optie)
  • Verzenden (optie)

Deze twee opties kun je gebruiken als je bezoeker verplicht moet inloggen of dat de bezoeker eerst een verzendmethode moet selecteren alvorens hij of zij kan gaan afrekenen.

Klik op verzenden.

Stap 4: E-commerce trackingscode

We gaan nu je trackingscode aanpassen. De trackingscode van Google Analytics moet je altijd op je website plaatsen in je header. Net voor de afsluitende </head> tag. Vaak kun je de analytics code ook ergens plaatsen in je thema. Je thema heeft dan in de opties een mogelijkheid om scripts te plaatsen in de header van je website.

  • Je gaat naar Beheerder > Property > Trackinginfo

trackinginfo e-commerce

Je kopieert bovenstaande code en voegt daar onderstaande code aan toe:

ga(‘require’,’ec’,’ec.js’);

De code gaat er dan zo uitzien:

[php]

&lt;script&gt;
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-XXXXXXXX-X’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);
ga(‘require’,’ec’,’ec.js’);
&lt;/script&gt;

[/php]

Deze code ga je in je header plaatsen.

Stap 5: Installeer Enhanced Ecommerce Google Analytics

Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin voor WooCommerce

Installeer de plugin Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin voor WooCommerce

Je vindt hier een handleiding hoe je een plugin kunt installeren.

Stap 6: plugin instellen

  • Ga naar WooCommerce > Instellingen
  • Klik op Integratie

Enhanced Ecommerce Google Analytics

Implementeer onderstaande gegevens:

  • Google Analytics ID (voeg je tracking-id toe)
  • Set Domain Name (voeg je domeinnaam toe)

Vervolgens vink je onderstaande opties aan:

  • Add Universal Analytics Tracking Code (Optional)
  • Add Enhanced Ecommerce Tracking Code
  • Add Code to Track the Login Step of Guest Users (Optional)

Opties trackingcode e-commerce

De optie Add Code to Track the Login Step of Guest Users (Optional) vink je aan als je bezoekers ok als gast kunnen afrekenen. Met gast wordt bedoelt dat ze niet verplicht een account hoeven aan te maken.

Klik op Wijzigingen opslaan.

Stap 7: Wachten op een bestelling

Nu is het afwachten totdat je een bestelling binnen krijgt. Hieronder zie je een overzicht van een binnenkomende bestelling.

Nieuwe bestelling ecommerce

Deze gegevens vind je door de volgende stappen te ondernemen:

  • Inloggen bij Google Analytics
  • Klikken op Conversies > E-commerce > Overzicht

Stap 8: Winkelgedrag analyseren

Het voordeel van de trechters die je hebt ingesteld is dat je kunt bijhouden waar je bezoekers het betaalproces verlaten. Je kunt deze informatie vinden door onderstaande stappen te volgen:

  • Inloggen bij Google Analytics
  • Klikken op Conversies > Winkelanalyse > Betaalgedrag

Heb je vragen over het implementeren van Google Analytics aan je WooCommerce webwinkel? Neem dan vrijblijvend hieronder contact met ons op. Wij reageren altijd op je reactie.

 

6 reacties op “Hoe Google Analytics koppelen aan WooCommerce

    • Maarten Hendrix zegt:

      Super dat je de handleiding volledig hebt gevolgd. Maak anders even gebruik van de Google Chrome browser en installeer de Google Tag assistent. Je kunt dan vervolgens controleren waar het mis gaat met de pixel. Daarnaast kan het ook 24 uur duren totdat je de data ziet verschijnen in je Google Analytics. Mocht het nog niet lukken contacteer ons dan even 🙂

  1. Cas van Grunsven zegt:

    Dag Maarten,
    In mijn Google Analytics zie ik wel sessies zonder winkelgedrag, sessies met productweergaven, sessies met toevoeging aan winkelmandje. Echter zijn er 0 sessies met betalen en 0 sessies met transacties, terwijl ik zelf toch echt test bestellingen heb gedaan. Dat is ook al meer dan 24 uur geleden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.