Het opzetten van een Adwords campagne is moeilijker dan je in eerste instantie denkt. Google doet alsof iedereen een Adwords campagne kan opzetten, maar er komen toch meer zaken bij kijken. In dit artikel ga ik je de meest gemaakte Google Adwords fouten met je delen.
Je komt deze Adwords fouten niet alleen tegen bij startende Adwords gebruikers, ook bij gevorderde Adwords gebruikers. De fouten zijn in willekeurige volgorde samengesteld.
#1 Target fouten
Een veel voorkomende fout is het verkeerd targeten van je campagnes. Je kunt niet in alle landen tegelijk targeten. Uiteraard kan het wel, maar je zult hierdoor sneller door je budget heen zijn. Het is interessanter om je bod aan te passen met bijvoorbeeld 25% op specifieke locaties waarvan je verwacht dat ze meer klikken zullen genereren.
#2 Taal fouten
Wanneer je een campagne opzet is het belangrijk dat je naast de Nederlandse taal ook de Engelse taal target. Veel gebruikers in Nederland hebben namelijk hun Browser instellingen op de Engelse taal staan.
#3 Relevante landingspagina’s
Je website moet duidelijk zijn voor je bezoekers. Wanneer je bezoekers vanuit Google op je website terecht komen is het belangrijk dat ze op een relevante landingspagina terecht komen. Zorg ervoor dat de zoekopdracht, de advertentie en je landingspagina overeenkomen met de verwachting van je bezoeker. Hierdoor zul je een hogere kwaliteitscore krijgen waardoor uiteindelijk je advertentie goedkoper wordt.
#4 Zoekwoorden uitsluiten
Sluit zoekwoorden uit waar je niet op gevonden wilt worden. Wanneer je een duur restaurant bent, sluit dan de zoekwoorden goedkoop en voordelig uit. Hierdoor wordt je advertentie relevanter en wordt je advertentie niet meer weergegeven wanneer er gezocht wordt op Goedkoop restaurant Amsterdam.
#5 Niet optimaliseren
Het is noodzakelijk dat je regelmatig je Adwords campagne optimaliseert. De Google zoekmachine veranderd dagelijks, met het gevolg van aanpassingen in eht zoekgedrag van je consumenten. Om hier op de juiste manier te reageren is het belangrijk dat je regelmatig je campagnes analyseert en optimaliseert. Wanneer je dit niet doet is de kans groot dat je advertenties te duur zijn.
#6 Stel doelen
De grootste fout die vaak wordt gemaakt is dat het voor de Adwords niet inzichtelijk is of de campagne nu daadwerkelijk iets oplevert. Wanner je geen doelen instelt in je Google Analytics account en je meet niet de conversie op je website dan kun je eigenlijk niks zeggen over de campagne. Je kunt dan alleen wat statistieken delen, maar je weet nooit zeker of die cijfers ervoor hebben gezorgd dat je bezoekers sneller en vaker contact met je op hebben genomen.
Wanneer je dit weet lijst het mij verstandig dat je alle zaken even kort gaat nalopen in je advertenties. Kom je er niet uit neem dan vrijblijvend contact op of laat hieronder een reactie achter.