Automatisch verstuurt WooCommerce allemaal e-mails op verschillende momenten. Deze e-mails worden naar de klant gestuurd, maar ook naar jou als webshop eigenaar als er een nieuwe bestelling is geplaatst.
Je kunt al deze e-mailnotificaties in of uitschakelen. Hieronder zie je een overzicht van alle e-mailnotificaties
- Nieuwe bestelling (e-mail webshop eigenaar)
- Geannuleerde bestelling (e-mail webshop eigenaar)
- Mislukte bestelling (e-mail webshop eigenaar)
- Bestelling in-de-wacht (e-mail klant)
- Bestelling in behandeling (e-mail klant)
- Bestelling afgerond en/of verzonden (e-mail klant)
- Terugbetaalde bestelling (e-mail klant)
- Klantfactuur (e-mail klant)
- Klantopmerking (e-mail klant)
- Wachtwoord opnieuw instellen (e-mail klant)
- Nieuw account (e-mail klant)
Automatisch worden er 11 e-mails verstuurd naar ofwel de klant ofwel de webshop eigenaar. Als je wilt weten hoe en waar je deze instellingen kunt aanpassen, bekijk dan onderstaande video.
Hoe de WooCommerce e-mail instellingen aanpassen?
Wil je liever in tekst verder? Lees dan onderstaande uitleg waarin ik je laat zien hoe je alle instellingen handmatig kunt aanpassen.
Standaard e-mailopties
Als je het design van je e-mail wilt aanpassen ga je naar WooCommerce > Instellingen > E-mails. Hier kun je vervolgens de e-mailafzender opties aanpassen naar je eigen naam en het “van” e-mailadres.
Daarnaast kun je ook het e-mailtemplate aanpassen. Hier kun je onderandere een headerafbeelding opgeven, een footer tekst, basiskleur, achtergrondkleur, body achtergrondkleur en een body tekstkleur.
Als je jou e-mailtemplate live wilt bekijken klik je op de link: Klik hier om een voorbeeld van je e-mail-template te zien.
Nadien als je alle opties hebt aangepast klik je op de button Wijzigingen opslaan.
Nieuwe bestelling
Als webshop eigenaar krijg je een melding van een nieuwe bestelling. Deze melding kun je uitzetten als webshop eigenaar als je het irritant vindt als je een melding krijgt van een nieuwe bestelling.
Je kunt ervoor kiezen om meerdere ontvangers op te geven als er een nieuwe bestelling is geplaatst. Daarnaast kun je ook het onderwerp, e-mailkop en e-mailtype van bovenstaande email aanpassen.
Geannuleerde bestelling
Je krijgt een e-mail als een bestelling door een klant is geannuleerd. Een bestelling kan bijvoorbeeld worden geannuleerd tijdens het afrekenproces. Je kunt dan eventueel die klant nog benaderen met de vraag wat er mis is gegaan.
Je kunt ook bij een geannuleerde bestelling aangeven naar wie deze e-mail gestuurd moet worden. Daarnaast kun je ook het onderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen.
Mislukte bestelling
Een mislukte bestelling wordt ook verzonden naar de webshop eigenaar.
Je kunt hier dezelfde instellingen aanpassen als bij de andere drie e-mails naar de webshop eigenaar. Namelijk het onderwerp, e-mailkop en e-mailtype.
Bestelling in-de-wacht
Deze e-mail wordt naar de klant gestuurd als de bestelling in de wacht staat. In deze e-mail vindt de klant dan de details terug over de bestelling nadat deze in de wacht is gezet.
Uiteraard kun je als webshop eigenaar deze e-mail inschakelen of uitschakelen. Je kunt ook het e-mailonderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen.
Bestelling in behandeling
De bestelling in behandeling notificatie wordt verstuurt naar de klant om aan te geven dat de bestelling in behandeling is.
Deze e-mail is een extra herinnering naar de klant toe dat er aan de bestelling wordt gewerkt. Je kunt hier natuurlijk ook het e-mailonderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen.
Bestelling afgerond en/of verzonden
Wanneer je aangeeft dat de bestelling is afgerond kun je de klant een e-mailsturen met als e-mailkop Je bestelling is afgerond en of verzonden. Deze e-mail krijgt de klant automatisch als je aangeeft dat de bestelling is afgerond. In sommige gevallen kun je beter deze notificatie uitzetten als je niet wilt dat je klant nadat je de bestelling nog hebt verzonden een melding krijgt.
Je kunt bij deze e-mailinstellingen ook het onderwerp, emailkop, onderwerp downloadbaar en e-mailkop downloadbaar en het e-mailtype aanpassen.
Terugbetaalde bestelling
Klantfactuur
Je kunt de klant ook een klantfactuur sturen. Deze klantfactuur kan worden verstuurd om klanten te voorzien van bestelinformatie en betaallinks.
Je hebt de keuze uit een standaard e-mail die nog niet betaald is en je hebt een keuze uit een e-mail waarvan de bestelling al wel betaald is. Hierbij kun je bij beide zowel het e-mailonderwerp als de e-mailkop aanpassen.
Klantopmerking
Wanneer er een klant opmerking wordt toegevoegd wordt deze klantnotitie automatisch naar de klant verstuurd wanneer er een notitie wordt toegevoerd.
Wachtwoord opnieuw instellen
Wanneer je klant het wachtwoord kwijt is dan kan de klant zijn wachtwoord opnieuw aanvragen. Standaard krijg de klant dan een e-mail met daarin de instructies hoe de klant opnieuw een wachtwoord kan aanvragen.
Als webshop eigenaar kun je het e-mailonderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen van de e-mailnotificatie voor het opnieuw instellen van het wachtwoord.
Nieuw account
Je klanten krijgen ook een e-mail wanneer ze een nieuw account aanmaken.
Deze e-mail kun je inschakelen of uitschakelen en je kunt het e-mailonderwerp, e-mailkop en e-mailtype aanpassen van deze standaard e-mail.
Wat moet je doen als..
Wanneer je e-mails niet correct worden verstuurd check dan voor de zekerheid je ipv6 instellingen. Het kan zijn dat de serverintstellingen niet helemaal goed staan. Stuur je hosting een e-mail en vraag of alle instellingen goed staan.
Wanneer je jou e-mailtemplate wilt aanpassen? Klik dan op de button bestand naar thema kopiëren. Het e-mail sjabloon wordt dan naar je thema gekopieerd waar je deze kunt aanpassen naar je eigen ideeën.
Wil je nu meer weten over de WooCommerce e-mailinstellingen of over Woocommerce? Bekijk dan mijn uitgebreide Webshop Cursus.
Hoi,
Ik wil de klant een email sturen over een product. Hoe doe met het dat in woocommerce? Dus geen automatische mail. En hoe maak ik een emailadres voor mijn webshop?
Beste Jolanda, bedankt voor je e-mail. Wanneer je een klant een e-mail wilt sturen over een product zul je gebruik moeten maken van je e-mailprovider. Ik zie dat je jou domeinnaam hebt geregistreerd bij mijndomein.nl. Daar kun je ook via je dashboard een e-mailadres instellen waarmee je vervolgens via de webmail van mijndomein (https://mail.mijndomein.nl/) een e-mail kunt sturen! Heel veel succes!
Hoe kan ik (zonder een webbouwer in te moeten schakelen) de teksten van de e-mails aanpassen? Ik vind ze dramatisch en schaam me voor de tekst naar de klant.
Hi Hilda, bedankt voor je reactie. Je kunt de (standaard) teksten alleen aanpassen via de standaard WooCommerce instellingen. Ga naar je dashboard > WooCommerce > Instellingen > Emails > Selecteer de e-mail en pas hem aan. Succes!
Na het afronden van het kopen van een product, die toegevoegd zijn aan de winkelmand ontvangt de gast/klant geen bevestigingsmail. Wel heb ik binnen woocommerce aangegeven dat er een mail verstuurd moet worden na het afronden van een productaankoop. Ook heb ik geprobeerd handmatig per bestelling onder ‘bestelling acties’ het volgende te doen: mail de factuur/details van bestelling naar de klant. Ook hiervan komt er niks aan. Ik heb het idee dat het ingevoerde emailadress van de klant niet goed doorkomt (het email adress is terug te vinden onder ‘Facturering’ binnen de bestellingen. Komt u dit probleem bekent voor en heeft u advies hoe ik dit kan oplossen?
Gewenst= bevestigingsmail naar klant na aankoop van product met het aantal orders en totaalprijs
Bij voorbaat dank!
Hi Ianthe, bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad een bekend probleem, WordPress verstuurd de mails dan niet.
Het ligt puur aan het versturen van de mails. Normaal gezien is er dan niet iets mis met je instellingen. Wat je even moet testen is dit: https://nl.wordpress.org/plugins/check-email/
Of de mail aan komt. Als hij niet aankomt is de kans 99/100 dat het aan de mail versturen ligt vanaf de site.
Je kunt dan het beste gebruik maken van een externe smtp server.
https://www.wpbeginner.com/wp-tutorials/how-to-use-smtp-server-to-send-wordpress-emails/
Mocht je er niet uitkomen, kunnen we altijd helpen.
Succes!
Hallo, kan ik hier nog een vraag stellen gezien de datum van het recentste bericht?
Ik wil graag vragen of het mogelijk is om een bcc adres naast het ‘klant’adres te zetten? Bvb bij een nieuwe bestelling, zodat ook het bcc adres een kopie van de mail krijgt.
Beste Maike,
Bedankt voor je reactie.
Je kunt hier zeker nog een vraag stellen 🙂
Als je een woocommerce webshop hebt en je ontvangt een bestelling.
Dan wordt de bestelling mail automatisch verzonden naar de eigenaar van de webshop en naar de klant.
In WooCommerce vind je bij WooCommerce > Instellingen > Emails.
– nieuwe bestelling > gaat naar zaakvoerder, kun je testen met meerdere mails, maar niet standaard met bcc, wel gewoon met mailadres@mail.nl, mailadres2@mail.nl
– bestelling in behandeling > gaat naar klant
Ik zou niet verder weten waarom je dan nog een bcc adres wilt toevoegen aangezien als je een extra persoon op de hoogte wilt houden van de nieuwe bestellingen. Dan voeg je dat emailadres gewoon toe aan de mail ‘nieuwe bestellingen’. De zaakvoerder ziet dan een extra mailadres waar ook de nieuwe bestellingen mails naartoe gaan.
Er bestaan ook plugins die het wel kunnen, zie deze plugin: https://nl.wordpress.org/plugins/wc-multiple-email-recipients/
Wellicht is dat de oplossing voor je probleem.
Succes met je bedrijf!
Hallo,
Dan stel ik ook nog een vraag!
Is het ook mogelijk buiteb de standaard bestelberichten een extra optie te kiezen voor intern zodat een collega weet dat de bestelling al door een ander in behandeling is zonder dat de klant hier een notification mail van gaat ontvangen.
Na de betaling staat het standaard op ”In behandeling” of ”Afgerond” maar wij zouden daar een status tussen willen hebben!
Hi Dennis,
Bedankt voor je reactie, zeker zie: https://woocommerce.com/products/woocommerce-order-status-manager/
Succes!