E-mailmarketing blijft een gevoelig onderwerp. Bedrijven vinden het niet relevant en willen er geen tijd en geld aan besteden. E-mails zouden namelijk niet gelezen worden en alleen als irritant worden ervaren.
Reflecteer en kijk even naar jezelf. Heb jij afgelopen week een e-mail geopend van je favoriete merk of winkel en toch even door geklikt om de nieuwe jurk of jeans te bekijken. Precies! E-mailmarketing blijft werken, altijd!
Hieronder vind je 4 voordelen van e-mailmarketing.
E-mailmarketing is person to person
E-mailmarketing is in de afgelopen jaren zo veranderd dat e-mailmarketing niet meer moet worden gezien als een massacommunicatie kanaal. Vandaag de dag kun je met relatief goedkope software enorm waardevolle dingen maken. Je kunt e-mail sturen op persoonlijke basis en echt een conversatie opbouwen met je klant via de e-mail.
Laatst heb ik een video cursus gelanceerd van drie dagen waarin de consument snel en gemakkelijk een eenvoudige webshop kon opzetten. Aan het einde van de drie dagen vroeg ik of ze er wat van geleerd hadden en of ik ze nog verder kon helpen. Op deze e-mail werd effectief gereageerd en zorgde het effectief voor nieuwe klanten.
E-mailmarketing zorgt voor direct resultaat
E-mailmarketing is direct meetbaar. Als ik een e-mail naar mijn e-maillijst stuur heb ik doorgaans binnen 48 uur alle mensen bereikt die ik wilde bereiken. Na de 48 uur opent mijn e-maillijst bijna nooit meer mijn e-mails.
In 48 uur kan ik dus zien hoeveel klikken ik op mijn e-mail heb gekregen en hoeveel reacties er geplaatst zijn onder een artikel, omdat ik een e-mail heb gestuurd. Ik kan ook direct meten hoeveel verkopen ik heb gegenereerd aan de hand van een e-mail.
Als je een offline campagne draait dan duurt het doorgaans een aantal weken voordat je ziet of er iets gebeurt. Je ziet niet direct resultaat en als je al resultaat ziet is het moeilijk te meten dat het van jou offline campagne afkomstig is.
E-mailmarketing zorgt voor nieuwe klanten
Klanten die jou nog niet kennen komen in aanraking met jou als ondernemer via e-mailmarketing. Ze hebben een video cursus van je bekeken en ze kijken vervolgens verder naar je overige producten. Zit er iets tussen wat hun problemen oplost dan is de kans groot dat ze een product van je gaan kopen.
Business doen via het internet is belangrijk, maar je moet niet vergeten met wie je zaken doet effectief mensen zijn. Deze mensen willen geholpen worden en ze zoeken naar een oplossing. Jij moet die oplossing geven in jou branche. De eerste stap is in contact komen met deze mensen via je website.
E-mailmarketing zorgt voor top-of-mind
Top-of-mind betekent dat jij als eerste opkomt in de gedachte als het over een bepaald onderwerp gaat. Pak bijvoorbeeld een groot bekend frisdrank merk..
Precies je dacht aan Coca Cola. De reden dat je aan Coca Cola dacht is omdat je vanaf jongs af aan overal Coca Cola ziet. Je ziet Coca Cola logo’s in de supermarkt, reclame op tv, banners op een nieuws website en de gesponsorde terrasstoelen bij een plaatselijk cafe op je vakantie in Spanje.
Dat kun jij ook vooral krijgen met e-mailmarketing. Je kunt ervoor zorgen dat je wekelijks even top-of-mind wordt als je een e-mail stuurt naar je klanten met de nieuwe artikelen op je website.
Onthoud deze vier tips en start direct met e-mailmarketing. Open je outlook account en zoek de echte klanten van je bedrijf op. Wat zijn de e-mailadressen van jou klanten. Plaats deze in een lijst en start met het mailen van je nieuwe activiteiten.