Long tail keyword en short tail keywords. Je hebt er waarschijnlijk wel eens van gehoord, maar je weet nog niet precies het verschil. Lees dan zeker dit artikel. In dit artikel ga ik je uitleggen wat het verschil is en waar je de short- en long tail keywords terug kun vinden.
Long tail vs. short tail keywords
Long tail zijn zoekopdrachten met meer dan 1 of 2 zoektermen.
markeren als ongelezen Facebook is een long tail keyword
Facebook pagina is een short tail keyword
Vaak zie je dat website eigenaren het liefst willen scoren op 2 of 5 short tail keywords. Bijvoorbeeld de keywords:
Makelaar Amsterdam
Huis verkopen Amsterdam
Hypotheek Amsterdam
Dit zijn zeker interessante zoekwoorden, maar er zijn nog tientallen andere zoekwoorden waar je als Makelaarskantoor in Amsterdam op gevonden kunt worden. En net die zoekwoorden zijn een stuk interessanter, omdat die zoekwoorden vaak makkelijker te domineren zijn.
Waar vind je nu precies waar je op gevonden wordt?
Google Analytics
Binnen Google Analytics kom je er achter wanneer jou website is gevonden. Als je bent ingelogd volg je onderstaande stappen.
- Klik op acquisitie
- Klik op alle verkeer
- Klik op kanalen
Vervolgens zie je een overzicht van vaak standaard de afgelopen 30 dagen van de woorden waar je op gevonden bent.
Een belangrijk “zoekwoord” dat hier tussen staat is not provided.
Not provided zijn zoekwoorden waar je website wel op gevonden is, maar deze staan niet in je Google Analytics account. Om er achter te komen wat je not provided zoekwoorden zijn gebruik je Google Webmastertools.
Vaak kom je er via Google Analytics achter wat je long tail keywords zijn. Deze zoekwoorden kun je dan gebruik voor je Google Adwords campagne of om nog meer artikelen te publiceren die nog beter zullen gaan scoren in de zoekmachines.
Heb je vragen over je long tail en of je short tail zoekwoorden? Laat dan hieronder een reactie achter.